Aquest dissabte, 21 de desembre, a les vuit del vespre i al Temple de la Reial Congregació de Puríssima Sang de Reus se celebrarà el Tradicional Concert de Nadal. Enguany arriba a la 28a edició. Com sempre, serà un Memorial al mestre Santiago Buqueras: enguany la Reial Congregació recordarà el 25è aniversari del seu traspàs.
Enguany, els artistes convidats seran Mercè March, com a vocalista; Júlia Figueres, al piano, i Josep Maria Manresa, al violí.
Les entrades són un donatiu de 10€, i es podran adquirir al mateix Temple de la Reial Congregació abans d’accedir al concert. L’import es destinarà a les obres de rehabilitació de les cobertes del Temple. També hi ha la possibilitat de realitzar Fila 0.
La restauració de l’espai transformarà aquest element històric i patrimonial en un equipament multifuncional. Foto: Cedida
L’Ajuntament d’Altafulla ha rebut una subvenció de 100.000 euros de la Diputació de Tarragona per a la rehabilitació de la Pallissa de Jordi o de l’Hospital, una construcció d’especial valor patrimonial que està declarada Bé Cultural d’Interès Local (BCIL). El projecte té com a objectiu garantir la conservació d’aquest element històric i transformar l’edifici en un equipament públic dedicat a les entitats de cultura popular del municipi, que es batejarà com a Casa de la Festa.
El projecte, redactat per l’arquitecte Miquel Orellana Gavaldà, del despatx Soffitto Arquitectura SLP, té un pressupost total de 314.143,77 €, IVA inclòs. Això inclou la rehabilitació completa de l’edifici, que s’adaptarà a nous usos culturals i preservarà els elements arquitectònics que fan singular aquesta construcció. A més, es crearà una nova estructura interior per a allotjar els gegants, els nans i altres elements del Seguici d’Altafulla, amb el propòsit de consolidar la pallissa com a centre neuràlgic de les activitats festives i culturals del municipi.
L’edifici, situat al carrer Comunidor número 19, a l’entrada del nucli antic d’Altafulla, és un espai de gran càrrega històrica i cultural. El projecte inclou millores en seguretat estructural, accessibilitat, estalvi energètic i ecoeficiència, així com el compliment de les normatives bàsiques de seguretat contra incendis. A la planta baixa es crearà un magatzem i una sala polivalent, mentre que un altell permetrà una distribució òptima dels espais per a desenvolupar-hi activitats.
El regidor de Festes, Àlex Cañas, ha afirmat que “aquesta rehabilitació representa un pas significatiu en la preservació del patrimoni cultural i popular d’Altafulla, ja que transformarà un element històric en un espai multifuncional i accessible a la ciutadania”.
La programació fa una aposta clara pel teatre, amnb peces com ‘Els Bons’. Foto: Cedida.
L’Ajuntament del Morell, a través de la regidoria de Cultura i Festes, ha fet pública la nova programació teatral de la nova temporada 2025. Aquesta temporada es presenta amb una sinergia d’espectacles de teatre, música i circ que volen cridar i mantenir les xifres de públic dels darrers anys, reforçant i certificant així l’aposta del municipi per una cultura de qualitat, inclusiva i accessible.
El calendari inclou produccions de renom, actuacions d’artistes emergents i propostes innovadores que consoliden el municipi com un referent cultural al Camp de Tarragona. Miquel Roig, regidor de Cultura i Festes, ha expressat la seva satisfacció amb el programa. “Hem dissenyat una programació que combina obres de gran qualitat amb propostes que conviden a la reflexió,sempre pensant en arribar a tota mena de públic. El nostre objectiu és que el teatre del Morell continuï sent un punt de trobada cultural imprescindible per a les morellenques i els morellencs, i la gent de tot el territori”.
Programació més rellevant
La temporada s’iniciarà l’11 de gener amb el concert de Tarta Relena, que presenta el seu darrer disc en una proposta que fusiona música vocal mediterrània i pensament tràgic. A partir d’aquí, el públic podrà gaudir d’una àmplia varietat d’espectacles, destacant per la seva diversitat temàtica i artística:
• 11 de gener: Tarta Relena – Música vocal mediterrània.
• 24 de gener: Els Secundaris – Una comèdia que homenatja els actors i actrius secundaris.
• 14 de febrer: Amnèsia – Drama familiar amb coproducció de la Sala Trono i el Teatre Nacional de Catalunya.
• 23 de febrer: Com els pingüins – Circ familiar ple d’humor i superació personal.
• 15 de març: Les Mans – Un drama sobre relacions sentimentals i artístiques.
• 22 de març: Rube – Circ i física en una proposta visual i creativa.
• 28 de març: Dirrrty Boys – True crime sobre segones oportunitats.
• 11 d’abril: Els Bons – Una reflexió sobre la dualitat entre el bé i el mal a través del teatre amateur.
• Del 24 al 27 d’abril: PrimaverArt, la 10a mostra d’arts escèniques a peu de carrer, que enguany oferirà més espectacles i emocions que mai.
El 14 de febrer arribarà el muntatge ‘Amnèsia’, fruit la coproducció de la Sala Trono i el TNC. Foto: Cedida
Compra d’entrades
Les entrades anticipades es poden adquirir des d’aquest dimarts 17 de desembre a l’oficina del Centre Cultural (de dilluns a divendres, de 16 a 20 h) o en línia a través de elmorell.koobin.cat. A més, hi haurà una venda presencial el mateix dia de cada espectacle (per comprar entrades per a qualsevol espectacle, menys el del mateix dia de la representació) a la taquilla del Teatre Auditori, amb preus ajustats i descomptes especials per a menors de 18 anys.
Imatge de l’Art Mercat de l’any passat. La mostra obre del 19 al 23 de desembre. Foto: Cedida
La sala la Vicaria i amb la col·laboració del Centre d‟Amics de Reus, dels dies 19 al 23 de desembre es durà a terme el II Art Mercat de Nadal. Organitzat per l’Associació ARS, l’entitat treballa amb l’objectiu que passa per “afavorir els artistes del territori”. És així com, després de l’èxit del Mini Print Internacional Reus Fortuny, ara ha arribat el torn dels artistes “de casa”.
Per segon any, aquest Art Mercat de Nadal es planteja per “donar l’oportunitat als artistes visuals de Reus i comarca de poder mostrar i vendre les seves obres en un format mercat”. El mercat és una iniciativa adreçada únicament als artistes, i a un cost nul o molt baix, d’acord amb les seves necessitats i possibilitats. Segons l’entitat organitzadora, el concepte es basa en facilitar un espai cèntric, amb una promoció adequada i diferenciat dels mercats d’artesans, per tal que els pintors, dibuixants, gravadors, etc. puguin tenir oportunitat d’oferir al públic les seves obres i creacions únicament costejant el baix preu de la sala.
Enguany hi participaran vuit parades de set artistes: Enric Pons, Enya Abelló, Fèlix Minipimer, Glòria Gotor, Lluís Llop, Pali i Victoria Alba. A la vuitena parada hi haurà una selecció dels gravats del Mini Print.
El projecte s’ha adjudicat per 241.000 euros i compta amb una subvenció de la Diputació de prop de 200.000. Foto: Cedida
Les obres de rehabilitació de l’edifici que acollirà la Casa de la Festa de Cambrils s’iniciaran a principis del 2025 i tindran una durada de tres mesos i mig. L’Ajuntament de Cambrils ha adjudicat els treballs a l’empresa Construccions Vinaixa SA per un import de 241.229 euros. El projecte compta amb una subvenció nominativa de la Diputació de Tarragona de 199.764 euros.
L’espai on s’intervindrà està ubicat en un solar de 347 m2 al final del passeig Albert, a la cantonada del carrer Corona d’Aragó, al costat de l’Escola Municipal de Música, i està format per diferents edificis en desús, separats entre ells, dos patis interiors i un antic dipòsit d’aigua.
Per la Casa de la Festa s’habilitarà la nau de 122 m2 més propera al passeig Albert, que es dividirà en una sala principal i diverses més petites, mentre que l’edifici contingu continuarà funcionant com a magatzem de la brigada d’electricistes.
A banda, es condicionarà el paviment dels dos patis exteriors de 155 m2 i 40 m2 perquè les entitats festives també en puguin fer ús, i es renovaran totalment els serveis (amb wcs, lavabos i dutxes) de l’edifici de 40 m2 que està tocant a l’avinguda Mil·lenari.
El regidor d’Urbanisme i Obra Pública, Enric Daza, ha destacat el treball transversal dels departaments de Festes, Urbanisme i Obra pública i el “compliment de l’objectiu històric de crear nous espais per les entitats festives amb la premissa que aquests espais puguin ubicar-se en l’entorn d’edificis amb valor patrimonial com és el barri antic i la muralla que l’encercla”. En aquest sentit, el regidor ha afirmat que l’actuació en aquest espai cèntric del municipi permetrà donar un nou impuls a la zona del Setge i el Parc del Pinaret.
La regidora de Festes, Teresa Recasens, ha recordat que la Casa de la Festa és una reivindicació històrica i necessària de les entitats que formen part del Seguici Festiu, per poder reunir-se, assajar i guardar el material. A més, l’equipament també servirà per donar a conèixer la cultura popular del municipi.
Els treballs adjudicats
El projecte inclou la neteja i esbrossada de tot el terreny; la reparació i impermeabilització de les cobertes dels edificis; la retirada de tots els elements de fibrociment i la seva gestió com a residu especial; el reforç de l’estructura; el repicat, la col·locació de nous canals i baixants pluvials d’acer; arrebossat i pintat de les façanes; l’enguixat de les parets interiors; la substitució de tots els tancaments exteriors per una fusteria d’alumini, la pavimentació de les zones del pati interior amb formigó i de l’interior amb gres, i el sanejament de l’encavallada de fusta.
A més, es realitzaran noves divisions interiors de l’espai de la Casa de la Festa per habilitar unes cambres per les diferents entitats i renovar i redistribuir els banys; la construcció d’un altell amb una escala per disposar d’espais tancats d’emmagatzematge, la nova instal·lació elèctrica, la xarxa d’aigua, la xarxa de telecomunicacions i el sistema d’extracció d’aire.
Tots els guardonats durant la vetllada, amb els responsables municipals cambrilencs. Foto: Cedida
L’Ajuntament de Cambrils va lliurar el passat divendres la Medalla d’Honor de la Vila a l’historiador i empresari cambrilenc Josep Maria Recasens, en reconeixement a tota una trajectòria de vida vinculada a les activitats culturals i el patrimoni de Cambrils. També es va concedir una Menció Honorífica a Ramon Garcia Mateos; Medalles al Mèrit Cultural a Pilar Casas Rom, l’Escola Municipal de Música de Cambrils i l’Institut Escola d’Hoteleria i Turisme de Cambrils, i una Medalla al Mèrit Cívic a títol pòstum a Joan Cabré Saborit.
El lliurament de distincions, conduit pel director de Ràdio Cambrils, Adrià Muñoz, es va iniciar amb una actuació musical del guitarrista Adrià Baiges, exalumne de l’Escola de Música, que ha estat guardonat en diversos certàmens internacionals i ha actuat a escenaris d’arreu, sota la batuta de reconeguts directors.
Durant l’acte institucional, celebrat a la Sala de Plens, l’alcalde de Cambrils, Alfredo Clúa, va afirmar que les distincions són “un testimoni del que significa viure una ciutadania plena, conscient i arrelada”. En aquest sentit, l’alcalde va apuntar que “són molt més que un reconeixement institucional: són un reflex de la vocació i la generositat dels qui han contribuït al progrés col·lectiu, al creixement cultural, social i humà del nostre municipi”.
El gran protagonista de la jornada va ser Josep Maria Recasens Colom, que va rebre el màxim reconeixement pel seu extens currículum de dedicació al municipi. L’alcalde va destacar “el seu amor per la història i la cultura local, i la seva capacitat per construir ponts entre el passat i el present, conservant i enriquint el patrimoni que ens defineix com a comunitat”.
Josep Maria Recasens va ser Membre fundador del Festival Internacional de Música de Cambrils, de la Revista Cambrils i del Centre d’Estudis Cambrilencs. La seva figura va ser clau en la renovació dels Pastorets o de la cavalcada del Reis, en el ressorgiment de la Fira multisectorial de Cambrils o com a un dels impulsors de la restauració de la Cripta de l’Ermita, entre d’altres.
L’acte va continuar amb el lliurament de la Menció Honorífica a Ramon Garcia Mateos, que reconeix la seva trajectòria literària i acadèmica, i el seu compromís amb la cultura i l’educació de Cambrils.
Tot seguit, Pilar Casas Rom va recollir la primera Medalla al Mèrit Cultural per més de 45 anys de dedicació al món de la cultura i l’educació, des de l’Ajuntament de Cambrils i la Diputació de Tarragona.
La Medalla al Mèrit Cívic va ser per Joan Cabré Saborit, a títol pòstum, i posa en valor una vida molt lligada a la promoció econòmica del municipi i al suport constant a les tradicions i esdeveniments socials de Cambrils.
També van rebre la Medalla al Mèrit Cultural dues institucions que han marcat generacions: l’Escola d’Hoteleria i Turisme de Cambrils i l’Escola Municipal de Música de Cambrils. Ambdues han estat far de formació i excel·lència, modelant professionals que porten el nom de Cambrils més enllà de les seves fronteres.
El Catllar viu en plena festa Major d’estiu, que s’encavalca amb les festes de Nadal des del passat 8 de desembre, quan un ball social a la sala polivalent del Centre Cultural encetà els actes.
Aquest dilluns, 16 de desembre, tindrà lloc l’amic invisible del trasto, una activitat de Descobrim la Vila que s’iniciarà a les 17 hores al Centre Cultural.
La programació ens deriva després al dijous, dia 19, quan es farà una lectura de contes de Tecla Martorell a les 17 hores a la Biblioteca. Altrament, del 20 de desembre al 5 de gener La Gaianada organitza un Scalextric a la saleta de l’Auditori.
Dissabte vinent, dia 21, arribarà el moment de l’scape room de l’aigua, destinat a infants i amb la col.laboració d’EMATSA. Serà de 10 a 13 hores. Una mica més tard, a les 13:30 hores i a la terrassa de la Cooperativa, actua Dames i Vells, amb ‘Paszebra vivent, cor de nadales porques’. I a la tarda, al Castell, el patge reial hi serà present amb l’amenització musical de Molnàs Singular Band. Serà de 17 a 20 hores, amb mapping inclòs a la Torre del Castell, xocolatada, venda de fanalets a benefició de La Marató de 3cat (amb una aportació mínima de 5 euros), tallers i fotos amb el patge.
L’endemà diumenge, dia 22, arriben les estampes nadalenques a les 18 hores a Quintana del Castell i voltants, amb llangonissada inclosa a benefici dels damnificats per la Dana al País Valencià.
Altrament, els dies 23, 24 i 27 de desembre tindrà lloc el Casal de Nadal per a nens i nenes de 3 a 12 anys. Serà de 9 a 13 hores al Centre Cultural. Cal fer inscripció.
El dia de Nadal, els catllarencs i catllarenques no es perdran l’acte tradicional de fer cagar el Tió després de la Missa de Nadal, al replà de l’església i a partir de les 11 hores.
Passem al dia 28, quan tindrà lloc un concert amb Sergi Planes, que presentarà ‘Paraules d’un instant universal’. Serà a l’església de Sant Joan a les 19 hores. L’endemà diumenge, dia 29, concert de sobretaula de Nadal amb tast de neules, cava o refresc. Serà a l’Auditori del Centre Cultural a les 19 hores.
I el Cap d’Any no és Cap d’Any sense ball: seran versions amb Popurri Trio a partir de les 0:30 hores a la sala polivalent. Hi haurà servei de bar. I el 4 de gener, cafè, amb reunió de pares a l’església a benefici de La Marató.
El 5 de gener, la Cavalcada amb els Reis d’Orient espera a la mainada del Catllar. S’iniciarà a les 19 hores, hi haurà xocolatada i venda de fanalets mentre es fa l’espera, també a benefici de La Marató.
Part de l’elenc d’artistes que exposa en la mostra i que va ser present a l’acte d’inauguració. Foto: Cedida
El passat cap de setmana la Galeria d’Art la Catedral de Tarragona ha inaugurat el seu Saló de Nadal. Es tracta d’una exposició col·lectiva en la qual la galeria dóna la benvinguda a 20 artistes seleccionats i convidats que exposen, cada un d’ells, una obra representativa del seu art.
L’acte, que reunir més de 150 persones entre artistes i aficionats a la cultura i a l’art tarragonins, va comptar amb la intervenció del director de la galeria, Enric Batalla, i del crític d’art i comissari d’exposicions Màrius Domingo, que va realitzar una interessant ressenya de totes les obres exposades.
Imatge de l’acte d’inauguració de la mostra al pati de la Galeria la Catedral. Foto: Cedida
La galeria la Catedral, seguint el seu compromís fundacional d’oferir un espai expositiu i cultural singular a la ciutat de Tarragona, tant en l’àmbit nacional com en l’internacional, està oberta a totes les vessants i orígens de l’art, però valorant especialment la qualitat de l’obra que s’exposa. De fet, seguint aquesta línia, en aquesta ocasió han coincidit artistes nascuts en set països diferents, alguns d’ells residents a Tarragona i altres a altres punts del país.
Els artistes que exposen son, Laura Álvarez Keller (Sorengo – Suiza 1960), Verónica Bilbao (Buenos Aires – Argentina 1967), Cristina Bonet (Reus – España 1968), Mercedes Casas Ocampo (Córdoba – Argentina 1946), Sara Dalmau (Barcelona – España 1961), Águeda de la Pisa (Palencia – España 1942), José Antonio del Hoyo (Barcelona – España 1955), Olga del Río (Barcelona – España 1968), Ramón Egoscozabal (San Sebastián -España 1943), Antón Eguiguren (Zumaia-Guipuzcoa – España 1946), Karo Harutyunian (Kumayri-Armenia 1955), Christina Hoffmann (Dortmund – Alemania 1968), Valentín Manterola (Zumaia-Guipuzcoa- España 1946), Carlos Méndez (Buenos Aires – Argentina – 1943), Esther Ramon (Terrassa – España 1966), Javier Riera (Lima – Perú 1955), David Rivera (Huelva – España 1971), Alin Torio (Ciudad de México – México 1979), Elena Vela Tomé (Zaragoza – España 1969) i James J. White (Filadelfia- Pensilvania – USA 1966).
La peça ‘Entrada a Jerusalen de Jesus’, obra de l’artista armeni Karo Harutyunian. Foto: Cedida
En el Saló de Nadal es podran admirar doncs, obres de diferents estils i tècniques, sota el format de l’entorn especial de l’edifici, de la llum i del so que ofereix la Galeria i que s’espera faci les delícies dels espectadors.
Retrat de l’artista reusenca Cristina Bonet, que també forma part del Saló de Nadal. Foto: Cedida
La galeria amb motiu d’aquesta especial exposició, ha editat un llibre que cataloga les 20 obres exposades. A més d’aquesta mostra temporal, s’ofereix també la seva habitual zona de museu, en la que el visitant podrà gaudir d’obres seleccionades de grans mestres de la pintura catalana de finals del segle XIX i principis i mitjans del segle XX.
El trasllat alliberarà l’actual seu de l’ICAC a la plaça del Fòrum, que es preveu que sigui la seu dels Xiquets de Tarragona. Foto: Cedida
L’Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC) té en marxa el projecte que ha de marcar un abans i un després en la seva trajectòria: el trasllat al mòdul 6 de la Tabacalera de Tarragona, que permetrà triplicar l’espai disponible i millorar les seves infraestructures de recerca.
Aquest canvi es fa possible gràcies a la col·laboració institucional entre la Generalitat de Catalunya, la Universitat Rovira i Virgili (URV) i l’Ajuntament de Tarragona, que s’incorporarà al consorci de l’ICAC amb la signatura d’uns nous estatuts, actualment en procés de revisió jurídica. La cessió del mòdul 6 de la Tabacalera per part de l’Ajuntament, en procés de concreció en aquests moments, és clau per a aquest trasllat. Amb 3.000 m², l’espai permetrà ampliar laboratoris, oficines i aules, i generarà noves sinergies amb el futur parc de la Necròpolis i altres centres de recerca del territori.
La Generalitat s’ha compromès a assumir el 100 % del cost del projecte, amb una inversió de 5,3 milions d’euros que inclou tant el projecte executiu com les obres i l’equipament de les noves instal·lacions. El projecte executiu es licitarà a principis del 2025, amb un full de ruta que preveu l’inici de les obres el 2026 i la finalització el 2028.
Una oportunitat estratègica per al territori
El director de l’ICAC, Josep Maria Palet, ha destacat que aquest trasllat suposarà un “pas endavant” per a l’institut i una oportunitat per convertir la Tabacalera en un pol de recerca i innovació a Tarragona. El projecte contempla també millores arquitectòniques, com la creació d’un pati de llums i l’adequació de nous espais per a laboratoris i activitats científiques. A més, es treballa per connectar l’edifici amb el parc de la Necròpolis mitjançant un passatge que en faciliti l’accés.
La Necròpolis, amb la Tabacalera al fons. La zona es convertirà en un pol de coneixement i d’investigació. Foto: Arxiu/MNAT-G.Jové
Aquest canvi d’emplaçament és només la primera fase d’un projecte més ambiciós, que busca consolidar Tarragona com a referent en recerca i ciència al sud de Catalunya, en col·laboració amb la Universitat i els altres centres CERCA del territori: IPHES, ICIQ i IISPV.
Tot i els reptes administratius i de finançament que encara queden per resoldre, el projecte compta amb una base sòlida i el suport de les institucions implicades. Si es compleixen els terminis, el 2028 Tarragona podria estrenar un nou centre d’arqueologia clàssica a l’alçada dels grans reptes científics del futur.
Paquito D’Rivera, en la seva actuació a Vila-seca. Foto: Cedida
L’Auditori Josep Carreras de Vila-seca va acollir ahir divendres, una nova edició de la Gala a benefici de la Fundació Josep Carreras Contra la Leucèmia, amb la col·laboració de la Fundació “la Caixa”. En aquesta ocasió el concert va anar a càrrec del saxofonista i clarinetista cubà Paquito D’Rivera, llegenda del jazz amb 16 premis Grammy i Latin Grammy i Medalla Nacional de les Arts dels EEUU, entre una llarga llista de reconeixements. Va estar acompanyat per Pepe Rivero al piano, Ángela Cervantes com a veu i Sebastián Laverde al vibràfon, tots ells músics d’un immens talent.
Davant un auditori totalment abocat a la seva música, prop de 400 espectadors van quedar impressionats amb l’esplèndida actuació de Paquito D’Rivera i del seu equip. Ell és mite vivent del jazz universal i ho va seguir demostrant amb un concert dels que marquen època a Vila-seca, ja que al final, una gran ovació per part del públic de l’Auditori va acomiadar aquesta 22a gala de la solidaritat vila-secana.
La gala benèfica en favor de la Fundació Josep Carreras contra la Leucèmia no és només un esdeveniment artístic de primer nivell, sinó que cada una de les seves edicions és una mostra més del tarannà solidari de tot el municipi de Vila-seca. Amb les recaptacions fruit de la Gala Benèfica, Vila-seca contribueix de manera significativa a la investigació mèdica contra la leucèmia.
Cal recordar que a banda de Paquito D’Rivera, en edicions anteriors van actuar les sopranos Nancy Fabiola, Maria Bayo, Ainhoa Arteta, Barbara Hannigan, Isabel Rey, Lynne Dawson, Pilar Jurado, i Ofèlia Sala; la contralt Ewa Podles i les mezzosoprano Judith van Wanroij, Maria Soler; els tenors Josep Carreras, Jaume Aragall, Josep Bros, Sergi Giménez, Xavier sabata i Àngel Òdena; l’Orquestra Simfònica del Vallès, l’Orquestra de l’Acadèmia del Liceu, l’Orquestra Vespres d’Arnani i la Franz Schubert Filharmonia; Jordi Savall, Estrella Morente, Martirio amb el pianista Chano Domínguez i Tomatito.
D’esquerra a dreta, Josep Maria Solé i Sabaté, Jordi Ruiz, Josep Maria Gavaldà i Manuel Maria Fuentes. Foto: DiariTots21
Vint-i-quatre anys després de l’edició dels dos primers volums -‘El Castell, Vila i Terme del Catllar, segles XII-XVIII’-, la població del Baix Gaià compta des d’aquest divendres amb el volum que clou aquest projecte iniciat en 2000 i que és obra de l’historiador i religiós Manuel Maria Fuentes.
El primer volum -que fou acompanyat d’un amplíssim apèndix documental-, abordà el període dels segles XII al XVIII, és a dir, l’Antic Règim, i el fil conductor del nou, els segles XIX i XX, “ja no és el poder senyorial, sinó els veïns i veïnes del Catllar, que ja no són vasalls de ningú, sinó homes i dones lliures”, recordava l’autor en la presentació del llibre.
Es tracta d’una obra monumental de 926 pàgines que era presentada al Centre Cultural del Catllar per tot un referent en la historiografia catalana, el catedràtic d’Història Contemporània Josep Maria Solé Sabaté, en un acte que fou conduït pel president de la Fundació Castell del Catllar, Josep Maria Gavaldà -promotor de l’obra- i comptà amb la presència del tinent d’alcalde Jordi Ruiz.
El llibre pot passar als annals de la historiografia catalana en ser un cas únic de desplegament d’informació i d’aprofundiment temàtic mastodòntic per una població menuda de 5.100 habitants com és El Catllar. A això es referia Solé i Sabaté -prou conegut pels seus treballs sobre la Catalunya contemporània i potser especialment els dedicats a la guerra civil al Principat- “El llibre ens permet fer un edifici que és civilització, cultura i convivència amb els altres”, resumia un historiador, l’avi del qual fou catllarenc.
L’obra “no es deixa gairebé res, està escrit de manera amena i entenedora, compta amb una edició excel.lent, de manera que em trec el barret davant aquest llibre, que és una meravella”, subratllava. Solé i Sabaté posava l’accent en el fet que abordar la història local és “fer història universal”, i en el cas del llibre de Fuentes, aquest recorda la història d’Espanya i de Catalunya de dos segles especialment convulsos i violents, i com el seu esdevenir es va traduir en el dia a dia catllarenc.
El llibre aborda infinitat de qüestions: el territori i la població, la política i la gestió municipal, el municipi i l’atenció a la població, l’estructura econòmica, la cultura, l’ensenyament i la sanitat i, finalment, l’església, i com en l’anterior treball sorprèn el llistat d’oficis i noms de persones que el poblen.
L’extenssíssim projecte neix gràcies a l’impuls de l’actual president de la Fundació Castell del Catllar i exalcalde durant 32 anys, Josep Maria Gavaldà, que des dels anys 90 va encarregar el projecte a l’autor. En 1990 El Catllar celebrà el bicentenari de la construcció de la seva església. Fou aleshores quan Fuentes conegué El Catllar: el rector de la mateixa, el conegut teòleg Josep Gil, li demanà de redactar un llibret sobre el temple. L’encàrrec es convertí en dos monumentals volums en resposta ja a la petició feta per Gavaldà, aleshores alcalde de la vila.
Fer història local contemporània sovint vol dir abordar uns fets tràgics més o menys recents, com van ser la guerra civil i el franquisme, els quals sovint els historiadors han de plasmar amb el màxim rigor i objectivitat perquè moltes ferides encara no han supurat. Hi queden els darrers supervivents o els seus descendents. Fuentes explicava aquest intent d’objectivitat i Gavaldà recordava en la seva exposició que El Catllar viuria molts segles en “una economia agrària, gairebé de subsistència i un règim de propietat de la renda majoritàriament en mans d’uns pocs”, una situació precària que “deixaria lligats de peus i mans els ajuntaments de l’època, amb uns pressupostos muncipals gairebé sempre deficitaris”.
L’estat de coses s’agreujaria amb l’arribada, a finals del segle XIX, de la fil.loxera, que “incidirà amb força en els anys posteriors i de manera especial durant la guerra civil”, amb les atrocitats que es van viure. Després de la guerra vindria l’exili i “una duríssim repressió contra els vençuts”, recordava, i també contra la llengua catalana. Al llibre hi ha testimonis orals de catllarencs i catllarenques que ho van viure: “Aquests fets històrics, encara avui, tenen una forta càrrega emocional”, detallava Gavaldà.
El llibre “és viu”, deia Fuentes en recordar la gran quantitat de noms que hi apareixen, citació de nombroses professions i d’autoritats, i al fet que relata la història fins a temps recents, en una població que ha passat de comptar amb 767 habitants el 1981 a 5.118 en 2023, i de tenir 70 masos en temps pretèrits a sumar 28 urbanitzacions. Una vila en què acabat el llarg domini feudal hi predominà la tendència liberal i republicana davant el carlisme.
No s’oblida l’autor de plasmar fets quotidians, com quan el setembre de 1882 s’hi estrenava la il.luminació de carrers amb llum de petroli, o quan el setembre de 1914 arribaria l’electrificació gràcies a la fàbrica d’electricitat, amb una presència del riu que marcarà el seu present i el seu futur, agrícola i especialment industrial, un riu que feia marca i que, “costa de creure-ho” -deia Fuentes- fou marca de frontera.
Ramon Gomis, rebent el premi de mans de l’alcaldessa de Reus i del regidor de Cultura. Foto: Cedida
Aquest divendres 13 de desembre s’han atorgat els premis literaris de la ciutat de Reus a la Sala Central de la Biblioteca Central Xavier Amorós. L’acte, coincidint amb la data de de la Nit literària de Santa Llúcia, s’ha concebut com un espectacle literari, pel qual s’ha creat una ambientació especial i s’ha comptat amb artistes de primer nivell com el comunicador Fermí Fernàndez, el Cor Mestral, Anna Amigó i Anna Andreu.
Des del 2021, amb la creació del Premi de narrativa Ciutat de Reus ‘Diré el que em fuig’, els Premis Literaris per a joves escriptors i escriptores d’Òmnium Baix Camp, conformen conjuntament aquesta gala de premis literaris, que aquest any també ha incorporat el Premi de Poesia Martí Queixalós que organitza el Centre d’Amics de Reus i que arriben a la 22a edició.
El jurat dels XLIII Premis Literaris Baix Camp format per Tecla Martorell, Toni Orensanz, Rosa Pagès, Jordi Agràs, David Fernàndez i Carina Filella ha atorgat, el XLIII Premi Antoni de Bofarull de narrativa breu a Joan Moragues Roca, amb l’obra ‘Les figues de l’esperança’; el XLIII Premi Gabriel Ferrater de poesia ha estat per Laura Masmiquel Mart, amb l’obra ‘Creix el vers’, i finalment, l’XI Premi Josep M. Gort i Sardà d’assaig breu l’ha guanyat Pau Bosch Mola, amb ‘La literatura d’imaginació o la pugna contra el jo’.
D’altra banda, el jurat del 22è Premi de poesia Martí Queixalós, format per M. Dolors Vallverdú, Robert Miralles i Francesc Roig, ha concedit a Anna Maria Tricoulat i Coll, per ‘La Mansió dels sentits, de Ciutadilla (Menorca)’, el premi d’enguany i l’ha recollit la seva filla.
L’últim premi que s’ha lliurat és el IV Premi de Narrativa Ciutat de Reus ‘Diré el que em fuig’ en memòria de Gabriel Ferrater. El premi està dotat amb 6.000 €, l’edició del llibre valorada en 4.000 € i una peça única de ceràmica realitzada per l’artista Maria Pallejà. L’edició d’aquest 2024 ha estat concedida a l’obra ‘Xavier Amorós, general de la Rovere i altres papers’, de Ramon Gomis de Barberà. Es tracta d’una original aproximació biogràfica a la figura de Xavier Amorós, centrada en una faceta molt concreta de la seva vida que sempre va tenir present, que és el teatre.
El jurat també ha posat en valor que el text guanyador tracta d’un autor local però hi aporta una mirada capaç d’interessar un públic molt més ampli i facilitar-ne la projecció més de cara enfora.
Ramon Gomis és doctor en medicina i ha exercit diversos càrrecs de responsabilitat a l’Hospital Clínic de Barcelona i a diverses universitats catalanes. Va néixer a Reus, ciutat de la qual n’és fill il·lustre des de l’any 2003. Per altra banda és autor de diverses obres de teatre, per les quals ha obtingut diversos premis, de narrativa i també és el biògraf de la família del poeta Gabriel Ferrater, de fet fa ben poc que ha publicat el darrer llibre ‘El jove Gabriel Ferrater, la llegenda’, editat enguany per Empúries.
Sandra Ramos, en la presentació de la temporada de 2025, al Teatre Tarragona. Foto: Cedida/JC.Borrachero
El 28 de febrer arrencarà la temporada d’Arts Escèniques Primavera 2025 al Teatre Tarragona, que s’allargarà fins al diumenge 15 de juny i que inclou 55 espectacles. Com és habitual, la nova temporada va adreçada a tots els públics i a tots els gustos, abastant les diverses disciplines escèniques i incloent onze espectacles de teatre, dos d’ells familiars; cinc espectacles de circ, vuit espectacles de dansa –quatre de gran format i quatre de side-específic–; tres òperes –una d’elles comunitària i de nova creació–; vint-i-quatre concerts, dels quals sis són de música per a orquestra i banda; nou concerts de música moderna, set concerts de Joventuts Musicals, un concert familiar i una cantata infantil comunitària; així com tres espectacles d’humor i un de màgia.
Tal com ha assenyalat la consellera de Cultura de l’Ajuntament de Tarragona, Sandra Ramos, “tornem a confeccionar la temporada amb perspectiva de gènere i accessibilitat”. I és que vuit d’aquests espectacles s’oferiran amb mesures d’accessibilitat i el 50,8 % dels més de 800 participants, entre artistes, directores, intèrprets i creadores són dones.
La temporada de Primavera 2025 dona especial recolzament al talent local programant un total d’11 espectacles de companyies professionals del territori. D’aquestes, 4 són espectacles de nova creació i en coproducció amb l’Ajuntament de Tarragona.
Tarragona es consolida com a capital de la dansa
La dansa serà la veritable protagonista de la primavera 2025, ja que l’última setmana de març tindrà lloc la primera edició del Festival Especial Dansa, una cita que neix a partir d’acollir a la ciutat el passat mes de març el mercat estratègic Especial Dansa. El Festival Especial Dansa es repetirà cada any a Tarragona i els anys parells coincidirà amb el Mercat Estratègic impulsat per ICEC de les Companyies de Dansa Contemporània Especial Dansa Tarragona.
“Tarragona es posiciona i consolida fermament aquest 2025 com a veritable capital de la dansa acollint aquestes cites imprescindibles arreu de l’Estat”, ha manifestat la consellera Ramos.
El Festival Especial Dansa comptarà amb quatre espectacles de gran format i tres peces de nova creació on destaca Monument, del millor ballarí català Àngel Duran, i Outsider, de la CIA Evohé, de la creadora, ballarina i coreògrafa Anna Corredor, que després de molts anys de dirigir torna a l’escenari amb un solo de dansa dirigit pel ballarí i coreògrafa del Regne Unit Chris Evans. Aquest espectacle és una coproducció del Convent de les Arts, Reus Cultura i l’Ajuntament de Tarragona. El dissabte 29 de març serà la tarragonina Roser Tutusaus, amb una llarga trajectòria a nivell nacional i europeu, qui amb la seva companyia Wonderground Company, presentarà Momentum, una coproducció del Mercat de les Flors i l’Ajuntament de Tarragona. L’espectacle inaugural, el dijous 27 de març, serà la peça Los perros, de Led Silhouette, dirigida per Marcos de Morau, codirector de La Veronal.
En aquesta edició, l’Especial Dansa coincidirà amb la iniciativa Mediterrenean Pass, la trobada del sector professional de la dansa que organitzen les associacions professionals de la dansa de Catalunya, Balears, País Valencià i Andalusia i que enguany tindrà lloc a Tarragona. Aquest festival, que es presentarà a principis del 2025 en roda de premsa, comptarà amb 15 activitats, 11 espectacles i 4 activitats professionals.
El més destacat de la temporada
En teatre, la temporada arrencarà el 28 de febrer i l’1 de març amb Tot ocells, un nou text de Wajdi Mouawad dirigit per Oriol Broggi, amb Clara Segura. Tot Ocells, és una producció de Festival Grec i la Perla 29, un espectacle que al finalitzar cada funció ha aconseguit aixecar unànimement dempeus el públic. El nou text de Wadji Mouawad és traduït per Cristina Genebat i dirigit per Oriol Broggi.
Un matrimoni de Boston arribarà al Teatre Tarragona el 23 de març. Aquesta comèdia ambientada a l’època Victoriana, ha batut rècords de venda en la seva estada a la Villaroel. Vilarasau i Marco tornen a estar en aquesta nova producció després de la sonada estrena, ja fa més d’una dècada, al Teatre Lliure, en aquest cas intercanviant papers. Destaca també la jove actriu Emma Arquillué, encara emergent però que ja promet com un dels relleus generacionals de les grans actrius catalanes.
L’11 d’abril, la companyia El Pati Teatro, presenta Entrañas, una obra de petit format que es podrà veure amb el públic a l’escenari del Teatre Tarragona. Un viatge a l’interior del cos humà per intentar explicar, mitjançant el teatre d’objectes i la narració, què és el que les persones porten dins. Aquesta peça ja ha captivat els ulls de tots els públics dels festivals, fires i mostres on ha participat, obtenint nombrosos premis en diverses categories.
Pel que fa a la programació musical, el mes de maig serà un més carregat de concerts amb presentacions de nous discs i noves gires d’artistes com Judit Nedderman, Pau Vallvé i Roger Mas amb la Cobla Sant Jordi Ciutat de Barcelona.
La Franz Schubert Filharmonia continua la temporada simfònica amb dos concerts, amb la culminació de la temporada a càrrec del concert de l’Emperador de Beethooven, el 15 de maig, amb la pianista Olga Kern, com a convidada estrella.
Aquesta temporada es podran veure fins a tres òperes, les clàssiques Nabucco i Carmen de la Fundació Òpera Catalunya, i una òpera de nova creació impulsada per Camerata XXI, Pantalla i Calla. Es tracta d’una òpera comunitària, amb alumnes dels institus i escoles de música de Tarragona i Reus. Un projecte coproduït amb Tarragona Cultura i Reus Cultura.
Una de les imatges del teatre, corresponent a mitjan segle XX. Foto: Cedida
Pel que fa al circ, gràcies al programa Platea, el 12 d’abril la companyia Rebe al Rebés, porta al teatre Mar, o de como sobrevivir a un tsunami, una peça de música i circ contemporània, plena de comèdia amb una tècnica excel·lent. La companyia gaditana, que ha passat per diferents festivals com Feten o Fira Trapezzi, presenta una posta fresca i divertida, però amb matisos poètics i onírics.
El Mag Struc celebrarà 30 anys de trajectòria amb una gira especial. 30 anys 30 teatres, és una recopilació dels millors jocs, on es presenta un Mag Struc madur, però amb el caràcter de-struc-tiu de sempre.
La temporada comptarà també amb els habituals cicles que es presentaran a inicis del proper any com l’En Dansa i Cultura en família, que es desenvoluparan en diferents espais arreu de la ciutat i, en motiu de Tarraco 25 anys, aquest cop també succeiran en diferents espais patrimonials.
Finalment també hi serà present a la programació el Cicle Escenari Viu, que organitza la Xarxa de Centres Cívics, amb el suport de l’àrea de Cultura i que es suma un cop més a la programació professional d’arts escèniques i música.
Les entrades, ja a la venda
En total la nova temporada representa més de 26.000 butaques que estan ja a la venda des d’aquest mateix divendres 13 de desembre a través tant de les taquilles del Teatre Tarragona com a cultura.tarragona.cat
Enguany com a novetat, s’han introduït l’abonament Especial Dansa, que inclou tots els espectacles de pagament del festival per un preu de 30 €; i l’abonament Òpera, que ofereix un 25 % de descompte en les òperes Nabucco i Carmen.
Imatge que es pot veure a la mostra centenària, corresponent a 1924, quan es va inaugurar el Teatre Tarragona. Foto: Cedida
Exposició Teatre Tarragona 1924-2024
El Vestíbul del Teatre Tarragona ha acollit també aquest divendres la inauguració de l’exposició ‘Teatre Tarragona 1924-2024’, mostra que tanca la celebració del centenari de la construcció del teatre a partir d’un recorregut visual de la mà de l’Arxiu i de Tarragona Cultura i que narra l’evolució del Teatre Tarragona des de la seva construcció fins a l’actualitat.
La mostra inclou un recull de cartells, fotografies, plànols i documents històrics que s’organitzen en 6 panells tot explicant les diferents èpoques d’aquest emblemàtic espai:
fins a l’inici de la Segona República (1924-1931)
durant la Segona República (1931-1939)
durant el Franquisme (1939-1975),
la Transició (1976-2003)
el nou Teatre Tarragona (2012-2024).
Complementen els panells una selecció d’una cinquantena de cartells del Teatre Tarragona procedents de la col·lecció de Francesc Sans Solé.
Un moment de l’actuació d’Andrea Motis & Carla Motis duo. Foto: Cedida
La mostra ha estat organitzada i coordinada pel Servei d’Arxiu i Documentació Municipal de l’Ajuntament de Tarragona amb el suport de l’Àrea de Cultura de l’Ajuntament de Tarragona i l’assessorament de Rafael Muñoz Melgar i Francesc Sans Solé.
Segons ha expressat la consellera de Cultura, Sandra Ramos, “amb aquesta exposició, Tarragona celebra un segle d’història del Teatre Tarragona, un espai que ha anat evolucionant amb la ciutat i els seus habitants”.
L’acte, que ha inclòs també la presentació oficial de la nova temporada de Primavera d’Arts Escèniques 2025 en format festiu obert a tota la ciutadania i entitats culturals de la ciutat, ha comptat amb l’actuació d’Andrea Motis & Carla Motis duo, reconegudes cantants de jazz i blues.
El vestibul del Palau Municipal rebrà aquest dissabte la canalla per penjar les garlandes a l’Arbre dels Desitjos. Foto: Cedida
Aquest dissabte 14 de desembre, a partir de les 10.00h, se celebrarà un dels actes més tradicionals de les festes de Nadal a la ciutat de Tarragona: L’Arbre dels desitjos. Aquest projecte, impulsat des del Servei d’Arts i Educació de l’IMET, està adreçat a totes les escoles (pública, concertada i educació especial) i hi participa l’alumnat de 4t de primària d’un total de 35 centres educatius. Des del Servei d’Arts i Educació els hi han fet una proposta d’activitat artística que ha acabat generant la decoració de l’Arbre dels desitjos de l’Ajuntament amb creacions dels alumnes basades en elements de Nadal com són les llums o els turrons.
Sota el lema Un Nadal de conte, els nens i nenes penjaran els seus desitjos i bons propòsits en forma d’ornament nadalenc en aquest arbre que presidirà el vestíbul de l’Ajuntament de Tarragona durant aquestes festes de Nadal.
L’alcalde de Tarragona, Rubén Viñuales, donarà la benvinguda a tots els infants. Després hi haurà una cantada de Nadales per part de la coral de primer cicle de l’Escola Municipal de Música de Tarragona a les escales exteriors, davant de l’Ajuntament. Finalment l’alumnat penjarà les seves garlandes i podran esmorzar al Pati Jaume I.
Procés d’escaneig de la Vitxeta al Museu de Reus per tal de crear-ne un model digital en tres dimensions. Foto: Cedida
El Museu de Reus col·labora en la digitalització 3D d’imatgeria festiva impulsada per la Generalitat de Catalunya amb l’escaneig dels sis gegants bicentenaris de la ciutat. La setmana passada, al Museu de Reus, es va procedir a l’escaneig 3D de les tres parelles de gegants que formen part de la col·lecció del museu, és a dir, les figures originals dels Indis, els Moros i els Vitxets.
L’acció s’emmarca dins la tercera fase de digitalització d’imatgeria festiva impulsada per la Direcció General de Cultura Popular i Associacionisme Cultural de la Generalitat i amb la col·laboració de l’Agrupació del Bestiari Festiu i Popular de Catalunya.
L’objectiu és contribuir a la documentació, la difusió i la conservació de la imatgeria festiva, especialment d’aquelles peces més històriques o d’alt valor patrimonial com és el cas dels Gegants de Reus. A més, amb l’escaneig 3D i la creació d’un model virtual també es pretén avançar en la protecció dels elements d’imatgeria festiva i, en cas que pateixin desperfectes, facilitar que les restauracions puguin ser el màxim de fidels a l’original.
D’aquesta forma, els gegants de la ciutat conservats al Museu de Reus se sumen al llistat de figures festives del país que han estat digitalitzades com l’Àliga de Berga, el gegantó Lladrefaves de Valls o la mateixa Mulassa de Reus, que també va ser escanejada l’any 2021.
L’objectiu és habilitar d’entrada la sala principal i després continuar amb altres sales, l’àrea de restauració o el conservatori. Foto: Cedida
L’Ajuntament de Cambrils ha encarregat un replantejament del projecte del Teatre Auditori per desencallar les obres d’aquest equipament cultural, aturades des del 2010 per la seva magnitud. La redacció del projecte es finançarà gràcies a una subvenció de 125.000 euros de la Diputació de Tarragona, que es va aprovar inicialment al Ple de la setmana passada i actualment està a exposició pública durant 15 dies.
El projecte es dividirà en tres fases, començant per la sala principal, i s’actualitzarà amb criteris de sostenibilitat¸ seguint els consells de l’equip redactor i els tècnics municipals. El regidor d’Urbanisme i Obra Pública, Enric Daza, ha explicat que aquest replantejament permetrà afrontar la inversió de 8 milions d’euros d’una manera viable i poder cobrir una necessitat històrica del municipi. “L’objectiu és convertir un projecte impossible en possible i fer que en una primera fase Cambrils ja pugui disposar de la sala principal del teatre com a espai cultural”, ha afirmat el regidor.
Per la seva banda, el regidor de Cultura, Jordi Barberà, ha assegurat que l’única manera de poder tirar endavant el projecte era redimensionant la sala principal, amb una caixa escènica que en una primera fase encara no permetrà portar muntatges de gran format o orquestres simfòniques, però sí que podrà acollir espectacles de diferents arts escèniques en un espai únic. “Per fi Cambrils tindrà un equipament cultural per programar teatre, dansa, música i cinema de manera estable”, ha afirmat el regidor de Cultura.
Barberà també ha destacat que la mancança d’equipaments culturals ha fet que Cambrils tingui una programació singular i ara ha arribat el moment de consolidar-la. Per acabar, el regidor ha explicat que “la represa de les obres suposa una compromís del govern d’augmentar la inversió en programació cultural” i ha apuntat que “l’equipament ha de créixer a mesura que creixi la inversió en cultura, les necessitats i el públic”.
La primera fase de les obres inclourà l’habilitació de la sala principal, que de moment tindrà una capacitat per 342 espectadors, i els serveis necessaris per posar-la en marxa: dos camerinos; dues sales de maquillatge; la guingueta per a la venda d’entrades, i els lavabos. Les obres consistiran en la pavimentació interior, els revestiments, les divisions de la sala, els tancaments i portes interiors i exteriors, la col·locació del mobiliari fixe sobre el graonat, el sistema de cortines de l’escenari, la climatització i ventilació, i la instal·lació elèctrica, l’enllumenat i la fontaneria, entre altres actuacions.
En una segona i tercera fase, el projecte inclourà els altres espais previstos com són les dues sales d’assaig, la sala polivalent, l’àrea de restauració i un edifici annex per ubicar el conservatori. La redacció s’encarregarà al gabinet d’arquitectura de Ramon Sanabria, que ja va dissenyar el Teatre Auditori l’any 2005 i compta més de 40 anys d’experiència en aquest tipus d’equipaments.
El servei de compra d’entrades es pot fer des de qualsevol dispositiu connectat a internet. Foto: Cedida
Aquest tercer trimestre de l’any s’ha posat en marxa un nou servei de compra d’entrades en línia per als recintes del Museu d’Història, tant per a entrades individuals com per a les de grups i escoles. Des del més de setembre, quan va començar, se n’han venut unes 16.000 aproximadament, alhora que s’han combinat amb les entrades a taquilla.
La voluntat de la conselleria de Patrimoni i del Museu d’Història és, com diu el seu conseller, Nacho García Latorre “agilitzar i actualitzar el sistema per tal de garantir una visita ordenada i amb previsió”. Aquest nou servei, “a banda de ser necessari fomenta, en resum, una visita satisfactòria, sobretot en períodes de més aglomeracions”. En resum, “el Museu d’Història aposta per la qualitat de la visita més que no pas per la quantitat”, tanca el conseller.
Aquest divendres, 13 de desembre, a les 9 del vespre l’Auditori Josep Carreras acollirà, un any més, la Gala Benèfica a favor de la Fundació Josep Carreras contra la leucèmia amb la col·laboració de la Fundació “la Caixa”, la qual comptarà amb una de les figures més importants de la música jazz del moment: Paquito D’Rivera.
La gala ha estat presentada per la presidenta de la Fundació Auditori Josep Carreras, Manuela Moya; juntament amb el representant d’Aliances Corporatives de la Fundació Josep Carreras Contra la Leucèmia, Frank Pérez, i el director de Banca d’Institucions de CaixaBank a Tarragona, Alexis Gómez.
Saxofonista i clarinetista cubà, Paquito D’Rivera, és una llegenda del jazz, amb 16 premis Grammy i Latin Grammy i Medalla Nacional de les Arts dels EEUU, entre una llarga llista de reconeixements. Acompanyat de Pepe Rivero al piano, Ángela Cervantes com a veu i Sebastián Laverde al vibràfon, la seva actuació protagonitza des de Vila-seca la gran cita de solidaritat en benefici de la investigació contra la leucèmia.
Tal i com ha assegurat la presidenta Manuela Moya, “es tracta d’una cita i compromís amb la solidaritat, que aplega a públic d’arreu del nostre territori”. Per la seva banda, Frank Pérez, ha explicat que “iniciatives com aquesta, ajuden a avançar en el camí de trobar la cura de la leucèmia; un camí que, en aquest cas, recorrem a través de la música”, tot afegint que “gràcies a aquestes 22 gales celebrades, la Fundació ha pogut recaptar un total de 180.000 euros”. Les intervencions han seguit amb les paraules d’Alexis Gómez, qui ha comentat que “els valors de la gala s’alineen perfectament amb els de la Fundació la Caixa”.
La Fundació Josep Carreras disposa s’un institut d’investigació amb 400 investgadors i 50 línies de treball relacionades amb la leucèmia. Es tracta d’un dels centres investigadors més destacats del panorama estatal.
Aquest concert extraordinari, que també rep la col·laboració de la Fundació “la Caixa”, comptarà amb una fila zero de l’esdeveniment per tal d’aconseguir el màxim de fons per a la lluita contra aquesta malaltia.
Recordem que aquest concert està fora d’abonament i les entrades es poden adquirir a https://entrades.vila-seca.cat, les quals tenen un cost de 30 euros. Tothom que vulgui adquirir localitats de fila zero ho podrà fer a través del compte CaixaBank ES66 2100 0154 4702 0033 5708.
Llauradó i Guaita, al Gaudí Centre. El concurs d’idees per al projecte de renovació integral està a punt per sortir a licitació. Foto: Cedida
L’Ajuntament de Reus està a punt de publicar la licitació del concurs d’idees per a l’elaboració del projecte bàsic i executiu per a la reforma integral dels continguts museogràfics del Gaudí Centre de Reus i la posterior direcció del muntatge i de les obres derivades. La renovació es valora en una inversió de més de 3,6 milions d’euros, tal com han explicat aquest dimecres l’alcaldessa de Reus, Sandra Guaita, i la regidora de Projecció de Ciutat, Noemí Llauradó.
El Gaudí Centre es va crear al 2007 amb l’objectiu de ser el centre d’interpretació de referència per conèixer la vida i obra de l’arquitecte Gaudí, amb el que fou, en el seu dia, una museologia pionera i d’última generació. La seva inauguració va suposar un abans i un després en el posicionament turístic de Reus, com a destinació de turisme cultural i patrimonial. Al llarg de la seva vida, el centre ha rebut una gran afluència de visitants nacionals i internacionals amb gairebé 1 milió de persones que han passat per les seves instal·lacions, gràcies a la capacitat de posar a l’abast de tothom, una experiència única sobre la figura d’Antoni Gaudí, per entendre d’on venia, les seva persona i la seva genialitat en cercar solucions per construir la seva obra.
Tot i que aquesta essència continua present en el Gaudí Centre d’avui, passats disset anys des de la seva obertura, les eines que es troben a l’abast dels espais expositius i l’avenç en les noves tecnologies en l’àmbit museístic, han vist una gran evolució, permetent fer de les tradicionals exposicions dels museus, espais més innovadors i més interactius, amb experiències sensorials que els converteixen en més atractius per a tots els públics.
El projecte sorgeix doncs, amb l’objectiu de renovar l’equipament i modernitzar la museografia i els espais expositius, actualitzant-lo per a que continuï sent un espai de referència internacional i un dels principals atractius de Reus i el màxim exponent del lligam entre Gaudí i la seva ciutat.
El projecte per a crear el nou muntatge expositiu pell Gaudí Centre, busca millorar el centre d’interpretació amb una museografia atractiva, sostenible alhora que avantguardista i innovadora, i que permeti exposar els continguts del centre d’una forma entenedora, didàctica i interactiva, apta per a qualsevol tipus de públic, fent la visita accessible i integradora. La proposta amb diferents nivells de contingut ha de millorar el discurs arrelat al territori i en especial a la ciutat, enllaçant Gaudí i l’obra modernista present a Reus.
Algunes de les possibilitats que es contemplen en l’avant-projecte que ha de servir de referència per als concursants en la licitació del projecte, és la creació d’imatges hologràfiques en 3D recreant, per exemple, el propi Gaudí a mida real, o un espai de realitat virtual que et permeti visitar alguna obra projectada però mai construïda, tot i que el projecte final se sabrà amb la resolució del concurs d’idees.
Execució en dues fases
En la primera fase es renovarà l’audiovisual de la tercera planta, amb la creació d’un espai de projecció immersiva i l’inici de la visita al museu, coincidint amb l’Any Gaudí 2026, quan es commemorarà la mort del genial arquitecte i al llarg del qual, es realitzaran moltes altres activitats al voltant de la seva obra i figura.
La segona fase suposarà l’actualització de la resta del muntatge expositiu de les tres plantes del centre d’interpretació per completar la reforma de la museografia i tornar a inaugurar el Gaudí Centre de Reus.
La realització de les tasques de renovació en dues fases, permetrà no haver de tancar el museu completament i durant un període llarg de temps i alhora, poder tenir a punt la primera fase durant la celebració de l’Any Gaudí el 2026.
Cartell provisional del Festiuet, on ja hi figuren molts dels grups de referència d’enguany. Foto: Cedida
Després de dos anys d’espera, el Festiuet arriba a Salou, convertint la capital de la Costa Daurada en l’epicentre de la música i la festa els dies 18 i 19 de juliol de 2025. Aquest festival, consolidat com una de les grans cites musicals de l’estiu, es presenta amb un cartell espectacular que promet captivar els amants de la bona música catalana.
L’any que ve, el Festiuet comptarà amb artistes de primer nivell com Oques Grasses, Camela, Buhos, Green Valley, Julieta, Figa Flawas, King África i molts més, a més d’alguns noms que encara estan pendents de confirmar i que faran créixer, encara més, l’expectació. També destaquen grups que aposten per la diversitat de gèneres i estils, com Tribade, AmyJoDali, JazzWoman o Iseo & Dodosound, que oferiran actuacions úniques en un entorn incomparable.
Segons l’alcalde Pere Granados “la capitalitat de la Cultura catalana que tindrem l’any vinent serà exponent de la nostra identitat com a poble, per la qual cosa aquest festival significa un valor afegit a la catalanitat del nostre municipi, a una programació de màxima qualitat que treballem, i, en definitiva, a una oferta turística que atraurà gent de tot arreu”.
Per a la regidora de Serveis Culturals, Julia Gómez, “el Festiuet és una proposta cultural que ens ha agradat perquè es pot gaudir en família i integra una oferta musical de molta actualitat i amb milers seguidors en l’àmbit del panorama musical català. Estem contents i esperem que sigui un èxit”.
El festival, organitzat amb el suport de l’Ajuntament de Salou, tot coincidint amb la Capital de la Cultura Catalana, combinarà música en directe amb una experiència única al litoral mediterrani, convertint Salou en la destinació perfecta per viure un cap de setmana musical inoblidable.
Les entrades ja estan disponibles al web oficial del festival: www.festiuet.cat
Necessitem el teu consentiment per continuar. Utilitzem cookies per que aquest lloc web funcioni correctament. Si et sembla bé, fes clic al botó "Estic d'acord". Et recomanem que llegeixis la Política de Cookies Estic d'acord
Política de cookies
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.